Uppdatering projektet Kunddriv.
Nu börjar vi komma in i semesterperioden för 2009. Vi antar att många av er redan är lediga och en uppdatering från forskningsprojektet Kunddrivna tjänster för äldre kan vara på sin plats.
Projektet är alltså uppbyggt kring tre projekt och förväntas leda till både nya tankesätt samt konkreta idébeskrivningar som kan ligga till grund för det fortsatta utvecklingsarbetet. Vi använder oss av tre olika forskningsmetoder:
Studie 1, Duo-design: en omfattande kvalitativ studie där vi fångar två generationers erfarenheter och upplevelser i stadsdelsförvaltningen Hässelby/Vällingby. Hur ser äldres behov ut idag? Hur tror de som är yngre idag att deras behov av äldreomsorg ser ut i framtiden?
Studie 2, "24-timmars": genomförs i samarbete med Carema under hösten 2009. Med utgångspunkt i vår kunskap från studie 1 instrueras ett antal tekniskt kunniga och kreativa människor. Deltagarna har olika bakgrund, yrken och erfarenheter, inte nödvändigtvis från vård och omsorg. Deltagarna "stänger in" sig och under 8-12 timmar (inte fastställt ännu) jobbar intensivt med att ta fram lösningar, tjänster och produkter som ska kunna omsättas i verkligheten.
Studie 3, Innovationsprocessen: genomförs tillsammans med Nacka kommun under vintern 2009/ 2010. Vi arbetar med en metod utvecklad av Hans Björkman, Unionen och Kaj Mickos, innovationsprofessor. Metoden är en innovationsprocess som innebär att vi tar tillvara på de kunskaper och erfarenheter som redan finns inom hemtjänst, särskilt boende och äldreboende där personalen är experterna.
Förväntade resultat
- Nya tankesätt.
- Konkreta idéer som ligger till grund för fortsatt utvecklingsarbete.
- Nya verktyg och metoder för fortsatt arbete med bättre lösningar. Både för befintliga och för morgondagens kunder, det vill säga de äldre.
Pågåede studie 1, Duo-design:
Vi har kommit halvvägs i studie 1. Två generations intervjuerna är avklarade och realtidsstudien är igångsatt.

Så här långt har metoden har fungerat väldigt bra. Att samtala med sin mor eller far om frågor som annars sällan eller aldrig kommer upp har gett bra en bra grund för den yngre generationen att stå på inför realtidsstudien där de fått uppgifter och frågor att besvara. .
Den 26 augusti klockan 17-19 kommer vi att ha en workshop med den yngre generationen där vi tankar av och inspirerar dem att avsluta realtidsstudien.
Slutpresentation av studie 1 är planerad till slutet av september 2009.
Studie 2, "24-timmars":
Är i designfasen nu och kontakt med industridesignföretaget Struktur Design AB har etablerats. Denna studie känns som ett väldigt bra steg att ta efter duo-design som ligger som en bra grund. Vi kommer inte att ha en 24-timmars workshop men då vi inte har satt ramverket ännu är fortfarande arbetsnamnent detsamma.
Trevlig sommar önskar vi från WSP Analys & Strategi!
Produktbladet för forskningsprojektet Kunddrivnatjänster för äldre

Finns självklart att få från WSP Analys & Strategi.
Kontakta jennie.backman(snabela)wspgroup.se